Rondreis Jordanië (deel 3)

Verslag van onze rondreis door Jordanië. In zes dagen veel, heel veel van dit prachtige land mogen zien.

Dag 3: Amman – Shobak – Petra
Deze dag is een beetje een reisdag, we verlaten Madaba, bezoeken in de ochtend de hoofdstad Amman om met nog een bezichtiging in Shobak door te reizen naar Petra.
In Amman staat als eerste de King Abdullah I moskee op het programma. Het is de grootste moskee van Amman en bekend vanwege zijn grote blauwe koepel met een diameter van 35 meter. De moskee is eind jaren tachtig gebouwd in opdracht van Koning Hoessein ter nagedachtenis aan zijn grootvader Koning Abdullah I.
Het is een prachtig bouwwerk, licht met heel veel blauwe mozaïek en leuk dat je als niet moslim deze moskee mag bezoeken, wat we dus ook deden. Maar om binnen te mogen kijken moesten we wel allemaal gepaste kleding dragen en dat was voor ons vrouwen een lange jurk en haren bedekt. Het was voor mij de eerste keer dat ik een moskee van binnen zag en het viel me tegen, ik had meer verwacht van de gebedsruimte. Groot was ie wel, immens groot, biedt ook plaats aan 7000 gelovigen maar wat aankleding enzo betreft was het niets bijzonders, eigenlijk maar heel eenvoudig allemaal.

Dan gaan we naar de Citadel, gelegen op de hoogste berg van Amman, de Jebel al-Qala’a, waar duizenden jaren geschiedenis te zien zijn. Bij binnenkomst zie je als eerste drie stenen met de drie verschillende namen die de stad in al die duizenden jaren heeft gehad, Rabbath-Ammon, Philadephia en Amman en met op de achtergrond de tempel van Hercules.

Citadel Amman

Als we verder lopen komen we bij een punt waar je een prachtig uitzicht hebt over een deel van de stad inclusief het oude Romeinse theater. Amman, vroeger de stad van de 7 heuvels maar tegenwoordig met 4 miljoen inwoners is het de stad van 21 heuvels, aldus onze gids.

Amman met Romeins theater

Er was genoeg te zien daar ver boven de stad met de tempel van Hercules, de Byzantijnse basiliek, Ummayad-paleis en niet te vergeten het archeologisch museum waar heel veel mooie dingen te zien waren.

Museum-citadel-Amman

Street-art is sinds een paar jaar populair in Amman. De vaak saaie gebouwen worden zo wat opgefleurd. Vanaf de Citadel kon ik er eentje ontdekken. Best wel een grote gezien het aantal verdiepingen, zeker 4.

streetart

We sluiten het bezoek aan Amman af met het Jordan Museum. Een mooi modern gebouw waar op de bovenste etage, op een hele leuke wijze, kinderen moderne technieken uitgelegd krijgen. Alles in de stijl van sprookje van 1001 nacht, heel mooi gemaakt allemaal. Op de begane grond bevind zich het archeologisch museum. Het viel mij wat tegen maar de speciaal ingerichte ruimte waar een deel van de Dode Zee-rollen te zien zijn maakte veel goed. Helaas mocht je in die ruimte geen foto’s maken.

Jordan Museum

jordanmuseum-amman

Het bezoek aan Amman zat er op en tijd om richting het zuiden, richting Petra te gaan. Iets waar ik wel naar uitkeek, toen we deze reis boekten stond in het programma dat we via de King’s Highway naar Petra zouden rijden. Samen met Petra en Wadi Rum in de top drie van wat je zeker moet doen als je in Jordanië bent. Maar helaas, het werd de andere grote weg richting het zuiden, het zal wel met tijdgebrek te maken hebben gehad, ik heb het eigenlijk ook niet meer gevraagd.

Helemaal missen deden we hem nu ook weer niet, we verlaten de hoofdweg en gaan richting Dana waar we de King’s Highway opgaan en zelfs een klein stukje terugrijden om dit spectaculaire uitzicht over de Dana vallei te kunnen zien, het grootste natuurpark van Jordanië. Links op de voorgrond zie je het zo ongeveer helemaal verlaten dorpje Dana. Alhoewel tegenwoordig veel huisjes weer opgeknapt worden tot overnachtingsplek voor wandelaars. En helaas, ook hier geen geluk, niet echt helder en tegen de zon in.

Vallei Dana

Uitzicht bij Dana

We gaan verder via de King’s Highway naar Shobak, een 1000 jaar oud kruisvaarderskasteel. Het ligt heel strategisch boven op een berg en om er te komen moesten we even stevig klimmen. Als je dan boven bent kun je ook genieten van een prachtig uitzicht en even op adem komen

Van het kasteel op zich is weinig meer over, aardbevingen hebben heel veel verwoest. Men is wel bezig om het te restaureren maar juist vanwege al die puinhopen gaat het maar heel langzaam. Later thuis las ik dat dit kasteel ondergronds nog redelijk goed intact is en er vele gangen en kamers zijn waar je doorheen kunt wandelen, mits je een zaklamp bij je hebt. Balen, want in zo’n kamer heb ik gestaan, idd donker en kon daardoor ook niet zien of je verder kon lopen.
Buiten alle oude dingen leverde Shobak me ook iets nieuws op, mijn eerste rouwtapuit.

We vervolgen de King’s Highway en gaan we op weg naar iets wat het hoogtepunt van de rondreis moet worden: Petra. Eigenlijk gaan we naar Wadi Musa, zo heet de plaats waar we overnachten en van waaruit je de oude stad Petra kunt bezoeken. Wat het hotel betreft was het boffen, het ligt aan de rand van Wadi Musa, helemaal boven aan een heuvel en het uitzicht is schitterend. We kregen een kamer aan de voorzijde op 4 hoog met dit als uitzicht. We konden zo van links naar rechts alles zien, van het bezoekerscentrum van Petra incl parkeerplaats bussen tot het einde van Wadi Musa.

Echt veel tijd om van het uitzicht te genieten was er niet, het was even koffers op de kamer zetten, opfrissen, eten om dan met de optionele excursie mee te gaan, de excursie Petra by Night. Een excursie waarover we al weken liepen te twijfelen, moet je dit nu doen of niet. Er zijn behoorlijk wat ervaringen op internet te lezen dat het tegenvalt en prijzig is (22 euro) voor wat je te zien krijgt. We hebben toch ja gezegd, misschien komen we hier wel nooit meer.

Om half acht zijn we bij het bezoekerscentrum en het is druk. Onze gids zorgt voor de kaartjes en dan gaan we wandelen. Om bij de Treasury te komen loop je eerst een kilometer lang zandpad af en dan kom je in de 1200 meter lange smalle kloof,  Siq genoemd die uitkomt bij het plein bij de Treasury. Op de hele weg naar de Treasury staan aan weerszijde lampionnetjes op de grond zodat je weet waar je moet lopen. Het was niet echt een leuke wandeling in die drukte, opletten dat je de groep niet uit het oog verloor en met al die kuilen en keien opletten waar je liep zodat je niet struikelde. Het plein voor de Treasury zat al behoorlijk vol, zat want iedereen werd geacht te gaan zitten, op de lange matten die daar speciaal voor neergelegd waren. We hadden pech, waar nog plek was om te gaan zitten lagen geen matten. Echt schoon was het niet en het stonk er behoorlijk naar paarden, ezels en dromedarissen, of beter gezegd naar wat die dieren achterlaten. Ook dit plein was verlicht met veel lampionnetjes en er werd muziek gespeeld. Daarna vertelde een man een heel verhaal en toen kwam het moment waarop de Treasury verlicht werd.

Petra by night

Het was toch wel een kippenvelmoment, absoluut. Daarna werd het met alle kleuren van de regenboog verlicht, een toverbal is er niets bij, een beetje té naar mijn mening en met deze discovoorstelling heb je het eigenlijk al snel gezien.
De weg terug viel vies tegen, zeker na al een lange dag achter de rug te hebben. Loop je op de heenweg lekker ontspannen berg af, nu was het omhoog lopen met een paar korte steile stukjes en als je dan denkt er te zijn mag je in het bezoekerscentrum nog de nodige trappen klimmen.

Petra by Night hebben we gezien en we kunnen nu ook zeggen; leuk om gezien te hebben, je gaat omdat je er bent maar eigenlijk stelt het niets voor.